Култът към творчеството или „новата рекламна агенция на царя“

С риск да си навлека доста противници ще споделя с вас кратък откъс от изключителна книга, която ми направи силно впечатление.

Знаете приказката „Новите дрехи на царя“, нали? Няколко престорени специалисти- шивачи пристигнали в царството на един цар, който бил обсебен от идеята да носи хубави дрехи. Те успели да убедят царедворците, че са най-добрите шивачи в цял свят и че могат да му ушият такива прекрасни одежди, каквито никой не е виждал досега. И така получили работата, поискали предпалата, поръчали тонове златни и сребърни тъкани и след това седнали и….скръстили ръце. Когато царедворците дошли да проверят как върви ушиването на одеждите, измамниците им показали празен тъкачен стан и им обяснили, че тъканите са видими само за изкустните майстори и познавачи на занаята. С други думи, глупав човек не можел да ги види.  Разбира се никой от тях не искал да признае, че не вижда нищо, затова се втурнали обратно към царя и започнали да превъзнасят красотата на дрехите. Вече се досещате какво намеквам?

Същото се случило с рекламния бизнес преди години. Рекламните агенции примамват фирмите с обещания, че ще им предложат най-добрите кампании, които някога са виждали. След което прибират своите хонорари и ако някой постави въпрос за работата им, тези „творци“ се държат обидено и общо взето отговарят по начина, по който престорените шивачи отговорили: „Рекламата е изкуство и само творците и професионалистите могат да я разберат. Невежите хора не разбират това, което правим.“ И също като царедвроците на царя, клиентите не искат да признаят, че са невежи.

Звучи ли ви познато към днешна дата?

В края на историята, царят дарява щедро шивачите, „облича“ несъществуващите си дрехи и отива да се покаже на поданиците си. По същия начин и рекламните агенции понасят на ръце своя завършен рекламен продукти и го обявяват за великолепен.

На последната страница в приказката една момче казва на глас очевидното, а именно, че зарят е гол. Е, когато става въпрос за реклама, ще трябва има и хора като това момче, което заявява на всеослушание, че фирмите са „разголени“ от рекламните агенции, чиито рекламни услуги не водят до търсения от тях ефект: да продават повече стоки/ услуги, на повече хора, по-често и за повече пари. Затова поемам този риск! И бързам да обосбнова твърдението си….

Все по-често фирмите в България предпочитат да прехвърлят отговорността за маркетинга си на рекламните агенции. Доверяват се на агенциите да им предложат правилната стратегия и след това да я реализират. В случаите, когато става въпрос за нов бранд на пазара, този подход дава добри резултати.

Не след дълго обаче, целите на агенцията / да създава креативни реклами и да стига до повече клиенти/ започват да се разминават с целите на фирмата / да продава продуктите / услугите и да трупа печалба/. Когато това се случи, настъпва време на сериозни промени и винаги има недоволни.

Споделям всичко това, което ми направи силно впечатление, с оглед на голямата пропаст, която се получава между фирмите и агенциите.

Фокусът на работа и на двете трябва да бъде един и същ: да продават повече стоки/ услуги, на повече хора, по-често и за повече пари.
По мое лично мнение и опита ми в сферата на маркетинга, фирмите днес трябва да имат ясно изградена стратегия и контрол над нейното изпълнение, която агенцията да следва.
Когато компанията не знае собственото си конкуретно предимство, не знае защо хората купуват продуктите им, не познават перфектния си клиент, винаги ще бъде „разголвана“ от агенцията.
Ако Вие сте собственик на бизнес и искате да създават успешни рекламни кампании, без значение с агенция или не, трябва да ЗНАЕТЕ това, което прави Вашия продукт/ услуга по-различен от този на конкурентите Ви.
Всички фирми знаят какво продават, малко фирми знаят как да го продават, НАЙ-УСПЕШНИТЕ фирми знаят ЗАЩО го продават?
НЕ, отговорът не е за повече пари, за да се издържам и плащам сметките си, за да си купя нова кола, къща или да ходя на почивка 2 пъти в годината….Отговорът е това, което Ви отличава от другите и е това, което ще докосне сърцата на Вашите клиенти, ще им въздейства на подсъзнателно ниво, за да вземат решение за покупка и след това на съзнателно ниво да намират оправдания за покупката си „Защото точно от това имах нужда сега, защото нямах точно този цвят, защото батерията на стария ми айфон 7/ самсунг с8 започна да ме изоставя и т.н.“. В отговора се крие това, което ще обединява и сплотява екипа Ви, дори когато настанат трудни времена!

И сега … „Кой е Вашият отговор на въпроса: ЗАЩО продавам това, което продавам?!?“

*** Длъжна съм да Ви информирам, че ако не намерите отговора на този въпрос, трябва да сте наясно, че ако искате да рекламирате продуктите/ услугите си Ви очаква партноьрство с „новата рекламна агенция на царя“.
Ако все още четете, Ви поздравявам. Това си е геройство, което заслужава награда!
Пишете ми / тук или във фейсбук страницата ни/, за да Ви кажа какво си спечелихте току що. 🙂

Благодаря за вниманието!
Анна